Sinds enkele maanden is Doesburg een pareltje rijker. In een prachtig pandje aan de Meipoortstraat zit sinds kort de high end herenzaak Rietbergh. Bekend van onder andere het NOS journaal, Rik van de Westelaken, Frank Dane, Beau van Erven Dorens, Eva Jinek en vele anderen. Gerund door Rutger en zijn zus Daphne Rietbergh en haar partner Ferry van Middelkoop. Een prachtige familiezaak die menig BN-er naar Doesburg trekt.

Ferry van Middelkoop, fijn dat je de tijd neemt om ons te woord te staan. Ik begrijp dat jullie ontzettend druk zijn.

"Ja dat klopt. Het trouwseizoen komt er weer aan. Onze maatpakken zijn enorm in trek bij toekomstige echtgenoten."

Vertel me jullie verhaal. Hoe is het familiebedrijf Rietbergh ontstaan?

"Mijn vrouw Daphne en haar broer Rutger zijn als kinderen van een grote importeur van voeringen en andere textiel verwante producten, bekend met de modewereld. Geïnspireerd door hun vader, wilden ze ook in deze wereld aan de slag. Hij raadde hen aan niet in de halffabricaten te gaan. Het was Rutger zijn idee om met maatpakken aan de slag te gaan. Daphne en ik zijn na onze studie de zaak ingerold. We hebben alles echt samen opgebouwd. Daphne en Rutger zijn de experts in het afmeten van de pakken. Ik ben de man van de marketing, vormgeving en de creativiteit."

Waarom kozen jullie voor Doesburg?

"Daphne en Rutger woonden in Westervoort toen we onze zaak startten. We werkten vanuit een prachtige woonboerderij. Hier maakten we de eerste maatpakken van het beste materiaal. Maar we groeiden uit ons jasje. Toen de auto’s van klanten al bij de buren op het terrein geparkeerd werden, gingen we op zoek naar een andere locatie. We bekeken allerlei panden. In Velp, Arnhem en Roosendaal. Ik kwam met het idee om in Doesburg te gaan kijken. Ik heb hier mijn jeugd doorgebracht en houd van de warmte van deze stad. Dat zit in kleine dingen. Als je hier iemand bijvoorbeeld voorrang geeft, steekt degene zijn hand op om je te bedanken. Het is hier ons kent ons, maar iemand van buiten is ook welkom. Die warmte herkende ik ook in de manier waarop wij met onze klanten om gaan. Dit verhaal maar ook de mogelijkheden van het pand, maakte dat Daphne en Rutger snel waren overgehaald."

Vrouw neemt maat op van de schouderbreedte van man staande voor een spiegel

Wat maakt het pand voor jullie zo bijzonder?

"Toen we dit pand in de Meipoortstraat zagen, waren we verkocht. De mooie gevel natuurlijk, maar vooral de diepte van het pand maakte het mogelijk om drie zeer royale ontvangst- en paskamers te creëren. Hier geven we onze klanten alle ruimte en privacy die ze nodig hebben. In iedere paskamer hangt een groot scherm. We vragen de klant vooraf een aantal foto’s te sturen van pakken die ze mooi vinden. We maken hiervan een moodboard die we tonen op dit scherm. Daarna gaan we op zoek naar hét design waar de klant naar zoekt."

Man staand lachend, legt opgevouwen overhemden in kast winkelruimte

En is die warmte dan ook waarmee je je onderscheid van andere heren zaken?

“Deels. Maar we hebben ook een kwalitatief zeer hoogwaardig product. Onze pakken laten we maken in Portugal bij de beste ateliers waar ook de grote merken mee samenwerken. Dat gevoel van luxe en aandacht voeren we door in de hele uitstraling. De warme hout tinten in de zaak, de gouden letters aan de gevel. We stunten niet met prijzen. Mensen komen bij ons voor het totaalpakket. Dat zit ‘m ook in de tijd die we uit trekken voor mensen die bij ons een pak op maat laten maken. Onze persoonlijke aanpak, de aandacht die we voor mensen hebben en onze liefde voor het vak maakt dat de mond op mond reclame uitstekend zijn werk doet. We zijn ieder jaar nog gegroeid in het aantal klanten.”

Man en vrouw staande naast elkaar lachend, ingelijste portretten op de achtergrond en grote spiegel rechts

Ik zie dat jullie klanten in hun mooiste pak hier aan de muur hangen.

"Ja, dat klopt. We zijn ook trots als mensen zich goed voelen in onze kleding. Dat ze iets aan hebben waarvan ze denken: ‘dat ben ik’. Daar doen we dan ook hard ons best voor. We investeren echt in het contact. En als mensen ons dan bedanken met een prachtige foto van hun dag, dan kunnen wij daar enorm van genieten.”

Zijn dat allemaal mensen uit de regio?

"Nee, juist niet eigenlijk. We moeten het niet van het langslopende publiek te hebben. We hebben een groot netwerk in het westen van het land en investeren flink in online vindbaarheid. Klanten komen uit heel het land en zelfs uit het buitenland naar ons toe. Die maken van een bezoek aan Rietbergh een dagje uit in Doesburg. Dan is het heel fijn dat we musea, horeca en ook een aantal andere mooie zaken in de stad hebben om het dagje compleet te maken. Wij hebben er baat bij dat het goed gaat met Doesburg. Daarom doen wij ons best om de lokale ondernemers te ondersteunen. Taart halen we bij HANS, bonbons bij Alberdeco, we gaan naar de visboer op de hoek en halen onze boodschappen in de stad."

Winkelpand met dakkapel en gouden letters Rietbergh aan de Meipoortstraat

Dat is een mooie opsteker voor Doesburg. De stad moet het juist hebben van het toerisme. Maar dan heb ik nog wel een vraag. Je zegt dat je het niet hoeft te hebben van het winkelende publiek. Maar waarom hebben jullie dan wel een winkelruimte?

"Nou, dat is eigenlijk ontstaan nu we in dit pand zitten. We merkten dat er toch wel eens wat mensen zomaar binnen komen. En ook de mensen die en pak aan laten meten, hebben interesse om een casual hoogstaand product te kopen.

Dat heeft ons geïnspireerd om ook prachtige jeans, truien en polo’s te maken van het beste materiaal wat er te koop is. We hebben ook een prachtige regenjas die van hetzelfde materiaal is gemaakt als waar Gucci de jassen van maakt. Alleen dan in ons design."

Dus Doesburg heeft jullie geïnspireerd om je assortiment uit te breiden?

"Nou, in zeker zin wel. Het idee was er wel, maar dit prachtige pand maakt het wel mogelijk."