Doesburg inspireert webshopeigenaar om delicatessewinkel te openen in binnenstad

Max Hoornenborg startte als 22-jarige een bedrijf in Doesburg. Sinds oktober 2022 heeft hij een prachtige delicatesse winkel in Doesburg. “Met alleen maar producten waarvan mensen denken: dit heb ik nog niet eerder gezien.” Toch is de winkel maar een deel van zijn werk.

Max, je bent één van de jongste ondernemers van Doesburg. Hoe is dat zo gekomen?

“Als kleine jongen leerde ik van mijn stiefvader beef jerky kennen doordat hij het voor mij meenam van zijn zakenreizen naar Amerika. Toen de reisjes stopten, ging ik op zoek naar een Nederlandse beef jerky. Maar de smaak kwam niet in de buurt van wat ik gewend was. Daarom besloot ik de jerky zelf te maken. In eerste instantie met een klein oventje, alleen voor ons eigen gezin. Maar al snel vroegen bekenden of ze een portie konden kopen. En zo ontstond het idee om mijn Dutch beef jerky te vermarkten. Ik was al handig met het maken van websites, dus een webshop was zo opgezet. Een groter probleem bleek het vinden van voldoende kwalitatief rundvlees om echt lekkere jerky te maken. Per toeval kwamen we in contact met een natuurslager uit Amsterdam. Hij liep bij mijn ouders in Valkenswaard het erf op en vertelde dat hij als kind in het huis had gewoond. Als slager heeft hij veel contacten met leveranciers. Van het een kwam het ander en zo werd hij mijn compagnon.”

Hoe kwam je in Doesburg terecht met je bedrijf?

“Eigenlijk is het puur toeval dat ik in Doesburg terecht ben gekomen. Ik was op zoek naar een pand om mijn droom om ondernemer te worden te verwezenlijken. De plek was minder van belang. Dit pandje werd mij aangeboden door vrienden van mijn ouders. Ik had nog nooit van Doesburg gehoord en kwam zonder enige verwachting aan. Toen ik de prachtige omgeving zag, was ik direct om. Dat was maar goed ook, want het pand zelf zag er niet uit. Het had jarenlang leeg gestaan en voelde vochtig aan doordat er al een tijd niet gestookt was. Maar dat maakte mij niet uit, ik was verkocht. Met hard werken en veel hulp van mijn stiefvader, heb ik het hele pand opgeknapt.

Maar toen had je alleen nog een webshop. Hoe is het idee voor de delicatessenwinkel ontstaan?

“Mijn ouders en ik zaten op een zomerse dag buiten een broodje te eten en zagen hoe druk het was in de stad. We bedachten toen dat het jammer was om het pand alleen te gebruiken als productieruimte en besloten om voor mijn werkruimte een winkel in te richten. Het voordeel is dat ik ben er toch ben om alle bestellingen van mijn webshop te verwerken. Als er een klant komt, hoef ik alleen maar uit mijn kantoortje te lopen. Het is eigenlijk een extraatje.“

Zijn dat allemaal mensen uit de regio?

''Nee, juist niet eigenlijk. We moeten het niet van het langslopende publiek te hebben. We hebben een groot netwerk in het westen en van het land en investeren flink in online vindbaarheid om ook de mensen meer uit deze regio en het noorden/oosten/zuiden van het land bij ons te krijgen. Onze klanten komen inmiddels uit heel het land en zelfs uit het buitenland naar ons toe. Die maken van een bezoek aan Rietbergh een dagje uit in Doesburg. Dan is het heel fijn dat we musea, horeca en ook een aantal andere mooie zaken in de stad hebben om het dagje compleet te maken. Wij hebben er baat bij dat het goed gaat met Doesburg. Daarom doen wij ons best om de lokale ondernemers te ondersteunen. Taart halen we bij HANS, bonbons bij Alberdeco, Lunch bij Bertram, sushi bij Rowena’s, kantoorbenodigdheden bij de Blokker, we gaan naar de visboer op de hoek en halen onze boodschappen bij de Albert Heijn."

Dat is een mooie opsteker voor Doesburg. De stad moet het juist hebben van het toerisme. Maar dan heb ik nog wel een vraag. Je zegt dat je het niet hoeft te hebben van het winkelende publiek. Maar waarom hebben jullie dan wel een winkelruimte.

''We merkten dat er toch wel eens wat mensen zomaar binnen komen. En ook de mensen die en pak aan laten meten en hun entourage die meekomen, hebben vaak ook wel interesse om een casual hoogstaand product te kopen. Dat heeft ons geïnspireerd om ook prachtige jeans, truien en polo’s te maken van het beste materiaal wat er te koop is. We hebben ook een prachtige regenjas die van hetzelfde materiaal is gemaakt als waar Brioni de jassen van maakt. Alleen dan in ons design.”

Wat kunnen klanten bij je kopen?

“Ik verkoop meer dan mijn Dutch Beef Jerky. We hebben ook zelf gemixte kruiden en specifieke smaken zout. Die bied ik aan zodat men die kan ruiken en proeven. Alle andere producten hebben een verhaal. Ik verkoop Mocktails, non-alcoholische cocktails, gemaakt door twee zussen waarvan er een allergisch is voor alcohol. Maar ook een lijn aan truffelproducten van een Nederlands gezin uit Italië die drugshonden hebben heropgeleid zodat ze voor hen truffels vinden. Ook vind ik het leuk om duurzame producten te verkopen. Bijvoorbeeld een serie (snij)planken, gemaakt door een groep jongens wiens ouders een afvalverwerkingsbedrijf hebben. Zij maken 100% gerecyclede planken. En we hebben een appelwijn die gemaakt is van gekrenkte appels.”

Hoe vind je deze bijzondere leveranciers?

“Ik ga veel naar beurzen. Daar ontmoet ik hele toffe mensen. Maar ik laat me ook inspireren door andere winkeltjes, online maar ook in real life. Met name in het buitenland omdat ik echt wat anders wil bieden dan de winkels in Nederland. En ik vind het leuk om in te gaan op suggesties van klanten. Zo heb ik op verzoek van Doesburgers oma’s bloedwijn in mijn assortiment opgenomen. Die smaakt volgens een mevrouw net als vroeger.”