Wat is het?

Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand anders of van een instelling. Dit heet een briefadres. Op dit adres ontvangt u dan voortaan uw post. U vraagt dit briefadres aan bij de gemeente.

U vraagt een briefadres aan als u geen (vast) woonadres hebt. Bijvoorbeeld als u schipper of kermisexploitant bent. Maar u kunt het ook aanvragen als u in een verpleeghuis, blijf-van-mijn-lijfhuis of strafinrichting zit. Soms kunt u ook een briefadres aanvragen omdat dit voor u veiliger is in een bepaalde situatie.

Wanneer er geen woonadres is en er geen briefadresgever beschikbaar is, dan is de gemeente per 1 januari 2022 wettelijk verplicht iemand ‘ambtshalve’ in te schrijven op een briefadres . Dat kan het adres van een gemeentehuis zijn óf een adres van een instelling waar de gemeente mee samenwerkt. De gemeente beslist op basis van (de wettelijke) voorwaarden  en gevraagde inlichtingen of iemand aanspraak kan maken op een briefadres.

U moet voor het aanvragen van een briefadres persoonlijk verschijnen samen met de persoon bij wie u briefadres aanvraagt.

Hoe werkt het?

Een briefadres is altijd een adres in Nederland en mag geen postbus zijn.

De persoon of instelling die staat ingeschreven op het briefadres, noemen we de briefadresgever. De briefadresgever moet ervoor zorgen dat u uw post van de overheid krijgt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • brieven
  • belastingformulieren
  • een stempas
  • een dagvaarding

Wie kan een briefadres aanvragen

  • De betrokkene zelf (de persoon die in een instelling gaat wonen, of die geen woonadres heeft)
  • Ouders, voogden en verzorgers van jongeren tot 16 jaar die een briefadres nodig hebben.

Briefadres aanvragen voor een ander

  • Een partner (getrouwd of geregistreerd partnerschap) kan voor de andere partner een briefadres aanvragen als hij/zij daarvoor schriftelijk gemachtigd is door die partner
  • Meerderjarige kinderen kunnen voor een ouder een briefadres aanvragen als zij daarvoor gemachtigd zijn door die ouder

Daarnaast kunnen ook de volgende personen een briefadres aanvragen voor iemand anders:

  • Elke meerderjarige voor een persoon die hem/haar daartoe schriftelijk gemachtigd heeft.
  • Het hoofd van de instelling waar u gaat wonen.

Wat moet ik doen?

  • U vraagt een briefadres aan bij de gemeente van de briefadresgever. Geef hierbij aan waarom u een briefadres wilt.
  • Als de gemeente akkoord gaat, krijgt u alle post van de gemeente en andere overheidsinstanties op dit briefadres.
  • Zorg ervoor dat u uw briefadres ook aan andere instanties doorgeeft.

Bij aanwijzing door de gemeente hoeft u alleen uw geldige identiteitsbewijs mee te nemen.

Aanvraagformulier briefadres

U moet een briefadres persoonlijk aanvragen op het stadhuis (publieksbalie), samen met de persoon die u toestemming verleent om op zijn of haar adres te vestigen. Hieronder vindt u het aanvraagformulier.

Wat heb ik nodig?

  • uw geldige identiteitsbewijs
  • ondertekende, schriftelijke toestemming van de briefadresgever
  • identiteitsbewijs (of een kopie hiervan) van de briefadresgever

Bij aanwijzing door de gemeente hoeft u alleen uw geldige identiteitsbewijs mee te nemen.