Totaal aantal ingevulde enquêtes online zijn: 63 stuks. Van de mogelijkheid om de vragenlijst geprint te ontvangen is geen gebruik gemaakt.

Wie hebben er mee gedaan?

  • Gemeentelijke monumenteigenaren : 27
  • Rijksmonument eigenaren: 32
  • Overige: 4

Welke informatie wordt er gezocht?

  1. Isoleren van mijn woning
  2. Energie besparen
  3. Energie opwekken
  4. Energiescan
  5. Overige:
    - waar wel of geen vergunning voor nodig is,  
    - gevels 'verduurzamen' /beschermen tegen zwaar verkeer,  
    - gelijkgestemden die samen zonder regie van derden informatie en ervaringen uitwisselen. Eigenlijk de fysieke versie van monumenten.nl,  
    - aanvragen van energielabel,  
    - laag temperatuur verwarming,  
    - subsidiemogelijkheden tav energie / isolatie,  
    - dubbel glas.  

Waar wordt als eerste aan gedacht bij verduurzamen woning?

  1. Raamisolatie
  2. Dakisolatie
  3. Vloerisolatie
  4. Verwarming
  5. Muurisolatie
  6. Ventillatie
  7. Energie opwekken
  8. Verlichting
  9. Koeling
  10. Anders

Op welke manier willen monumenteigenaren geholpen worden?

  1. Financiële regelingen
  2. Vrijblijvend onafhankelijk advies dmv energiescan van de woning
  3. Vrijblijvend gesprek energiecoach
  4. Gesprek gemeente / gemeentelijke website

Anders:  

  • ruimte in regelgeving. Verduurzamen botst af en toe met instandhouding van het monument. Voorbeelden zijn het plaatsen van zonnepanelen op een monumentaal dak, het vervangen van glas in dubbel glas, muurisolatie bij een steens muur etc etc.
  • documentatie e.d.
  • met ambtenaar en bestuur RO
  • we hebben voldoende zicht op energie besparen
  • geen behoefte ik ben zelf deskundig
  • energielabeling van monument
  • zou willen wat de regels zijn voor plaatsing. van zonnepanelen. En zou willen weten hoe de omvormers worden aangesloten op de meterkast
  • subsidie voor dubbel glas

Op welke manier willen monumenteigenaren informatie ontvangen van de gemeente?

  1. Via monumentenvereniging
  2. Via e-mailnieuwsbrief
  3. Via duidelijke website gemeente
  4. Overige: kunnen bellen met concrete vraag, gesprek met observatie ter plaatse, persoonlijk adviesgesprek met gemeente, hoe meer kanalen hoe beter, toelichting in gesprek, energiebesparingsacties via post.  
  5. Huis-aan-Huis rubriek gemeentepagina

Waar zoekt men de meeste informatie?

  1. Via zoekmachines zoals google, et.
  2. Via monumentenzorg (rijk, gemeente)
  3. Overig, wat geven respondenten dan aan: problematiek betreft een bredere zoals onevenredige zware verkeersbelasting, via speciale bedrijven die bij renovatie van de woningen onderzoek doen en via de Monumentenvereniging, Vakmatig en duurzaambouwen, ERM, Hendrick de Keyser, beroepsverenigingen bouwfysica, installatietechniek. Platform massief bouwen, diverse beroepsmatige contacten, vakbeurzen en engels en duitstalige gremia. Ik ben postacademisch opgeleid en heb gewerkt als energiecoordinator(advies) en houd deze kennis actief., bij andere bewoners van monumenten, vakbladen, voorlichting monumentenvereniging, gespecialiseerde bedrijven,  
  4. Gemeente
  5. Energieloket 

Wat vindt monumenteigenaar belangrijk in mate van prioritering ivm woonsituatie?

  1. Comfort
  2. Duurzame wereld
  3. Monumentale waarden
  4. Financieel voordeel

Hoe ervaart men het contact met de gemeente?

De meerderheid ervaart het contact prima tot redelijk.

Met de volgende overige opmerkingen:  

  • er is in mijn beleving geen enkele communicatie over mijn monument
  • geen ervaring mee
  • is nul
  • verduurzamen betekent voor mij meer dan energiezuinig maken...ook beschermen v het monument tegen scheur vanwege te zware verkeer