Deze coronacrisis heeft een grote invloed op ons sociale leven. Ook in Doesburg merken wij dat. Soms in negatieve maar ook vaak in positieve zin. We willen graag aandacht geven aan de verhalen van onze inwoners. Misschien vindt u inspiratie in deze verhalen. Of misschien herkent u zich in het verhaal.

Door Richard Kok van DoesburgDirect.nl

DOESBURG – Ubbink heeft een hectisch voorjaar achter de rug. Het Doesburgse bedrijf stuurde een kwart van het personeel naar huis als gevolg van de coronamaatregelen, maar riep kantoorpersoneel snel weer terug. Om te helpen bij de productie, die als gevolg van extra vraag met pieken te maken kreeg. Het directietandem Peter Laros en Carin Hendriksen is trots het team.

Ubbink wordt geleid door een tweekoppige directie. Peter Laros loopt al enige tijd mee bij Ubbink en Carin Hendriksen is sinds februari, net voor de coronacrisis, aan boord in de boardroom van het in 1896 opgerichte bedrijf. Met beiden gaat het goed.

‘Persoonlijk gaat het goed’, laat Peter weten. ‘We hebben geen infecties in de familie’. Ook met Carin gaat het goed. ‘Alles gaat goed. Ik heb een gezin met 5 kinderen en een gehandicapte man, die hebben afgelopen tijd allemaal in één huis gebivakkeerd. Dat was nog wel eens een uitdaging, maar uiteindelijk zijn we goed door de strijd gekomen’.

Ook Ubbink lijkt goed door de strijd te komen, al is alles anders dan normaal. Peter: ‘Toen het in maart los ging, hebben we een crisisteam samengesteld en elke dag bij elkaar gezeten om te kijken wat er gebeurt en wat ons overkomt. We hebben de richtlijnen van het RIVM gevolgd, kregen een protocol van ons moederbedrijf uit Duitsland en hebben zelf ook ons eigen verstand gebruikt. Zo zochten we de combinatie van doordraaien van ons productiebedrijf en die van het bieden van een veilige werkplek voor medewerkers. Ongeveer 70 mensen hebben we naar huis gestuurd, om thuis te werken. De rest is doorgegaan. Op een bepaald moment hadden we 25 procent afwezigheid vanwege gezondheidsklachten of quarantaine’, aldus Peter.

Teambuilding

‘Dat valt dan niet mee, als je het bedrijf draaiende wil houden’, vervolgt Carin. ‘Dat moment hebben we gebruikt om het kantoorpersoneel te vragen om mee te helpen bij de productie. Dat ging prima. De teambuilding is toegenomen en mensen op de werkvloer voelden zich niet in de steek gelaten. Het gevoel dat we hier samen doorheen zouden komen, nam toe.’

Door de hulp van ‘kantoor’ aan ‘werkvloer’ bleven de resultaten goed en ‘op budget’, zoals dat in vaktermen heet. Carin, die zelf het liefst in bedrijfskleding op de werkvloer is, hierover: ‘Op afstand leek het dat we er lekker doorheen laveerden, maar onder de motorkap zagen we heel veel ups en downs. In de slechtste periode ging de omzet met 33 procent omlaag, gevolgd door een piekweek met een nieuw record waardoor het op maandbasis redelijk stabiel bleef. Maar dagelijks en wekelijks ging het qua vraag en omzet enorm tekeer. Uiteindelijk, als we nu terugkijken, mogen we zeker niet ontevreden zijn’.

Toch zijn er weldegelijk veranderingen te bespeuren, merkt Peter op. ‘Er ontstaat een andere balans binnen de organisatie in het ritme van werken. Thuiswerken neemt toe en ook aan de klantkant zijn we digitaal meer aan het overleggen gegaan. Ik denk dat we daar in de toekomst meer gebruik van gaan maken. Dat je in plaats van alleen maar klanten bezoeken, ook tijd inplant om digitaal te overleggen. Dat zou wel eens de blijvende verandering kunnen zijn’.

Medische mondkapjes

Lokaal kon Ubbink een stevig steentje bijdragen aan hulp hier en daar. Carin: ‘Ik kwam er achter dat we nog een hele pallet met medische mondkapjes hadden staan in ons magazijn. Die hebben we geschonken aan lokale zorginstanties. Voor eigen personeel hebben we zelf mondkapjes gemaakt, die niet aan medische voorwaarden hoefden te voldoen. Onze bedrijfswagen hebben we ter beschikking gesteld aan verpleegkundigen. Die hebben onze auto’s voor drie maanden gekregen om naar het ziekenhuis te kunnen rijden.’

Het feit dat de vraag vanuit het buitenland weer toeneemt en de bouwsector in Nederland heeft kunnen doordraaien, betekent voor Ubbink dat het qua zakelijke resultaten op koers ligt. Neem daarbij de toegenomen saamhorigheid tussen afdelingen en medewerkers, betekent dat Peter en Carin extra trots zijn op alles en iedereen in en om Ubbink.

Van dit interview is ook een videoregistratie gemaakt. De beelden zijn te zien op de Facebookpagina van de Gemeente Doesburg en op DoesburgDirect.nl.